סימטריה


סימטריה בויקיפדיה היא "תחושה עמומה של הרמוניה"


בטבע יש סדר וחוקיות. סדר קיים במערכת עונות השנה הבאות והולכות. הימים מתקצרים. אנו מקשרים סימטריה ליופי. הטבע אוהב סימטריה והוא מהווה השראה לאדם מאז ומתמיד ובא לידי ביטוי בארכיטקטורה ובאומנות העיצוב (אילנה אפרתי)


הטאג' מהאל  בהודו הוא מבנה שכל צדדיו משתקפים זה בזה והוא חושף את סודותיו כך טוענים הרומנטיקנים, רק לאלו היודעים להעריך יופי. הוא  קולט את האור ומשתנה לעומתו. בבוקר הוא מקבל גוון וורדרד, לפנות ערב כתום ובערב לבן. בליל ירח, טוענים הרומנטיקנים, מקבל הטאג' גוןן זהוב משהו. יש אומרים כי התמורות הללו מסמלים את מצבי רוחה השונים של האישה.


טאג' מהאל בערפל הבוקר (צילום: Fanny Reed, Better Photography Magazine Photo of the Year 2020)

ארמון אלהמברה שבגרנדה הוא מבנה שבא להסביר מהי תפיסת הגן המוסלמית. המדמה גן עדן. יש בו  גנים סימטריים וירוקים שמוליכים אל מרכז ובו שופעים מים רבים, טיפוח של צל, אכסדראות עמודים צוננות המקיפות חצרות סגורות. עיצוב פנים של אומנות עיטור יפהפיות בהם מתגלם האינסופי של אפשריות לחזרה כייצוג של חוסר מגבלות האל. על פי האגדה עובד ארמון זה כמו שעון שמש והשעה נקבעת בו לפי החדרים בהם נמצאת השמש.

Christopher Columbus meeting the Catholic Monarchs in the Alhambra Palace

בתמונה נראה אולם השגרירים שבארמון אלהמברה מואר באור שמש. במעמד זה מקבל כריסטופר קולומבוס את האישור המלכותי מהמלכים הנוצרים פרננדו ואיזבלה, להפליג מערבה כדי למצוא את הנתיב הימי להודו.

 

יש משהו מקסים בשאיפה לסימטריה וסדר. כמו שאמר החכם מכל אדם "מה שהיה הוא שיהיה מה שנעשה הוא שייעשה ואין כל חדש תחת השמש" (קהלת) 


הפרופורציה האלוהית

יופי ומתמטיקה הלכו במשך אלפי שנים יד ביד. מהו יופי ומה כוחו? מסתבר  שאם היו אנשים רבים ומגוונים מכל העולם והתקופות נשאלים איזה מרובע מבין מספר מרובעים שלפניהם הוא היפה והנעים ביותר לעין, היו בוחרים רובם ככולם במלבן הזהב. 


מלבן הזהב הוא מלבן שהיחס בין אורכו לרוחבו הוא יחס שזכה לכינוי יחס הזהב. כשהאורך של מלבן גדול פי בערך 1.618 מהרוחב שלו, מתקיים יחס מושלם ביניהם והוא נקרא מלבן הזהב.


כיוון שיחס הזהב הוא כה יפה ומושלם בעיני המתבוננים, הוא זכה לכינוי 'הפרופורציה האלוהית' מי שגילה אותו  בשנת 1202 היה המתמטקאי לוקה פאצ'ולי מורו של לאונרדו דה וינצ'י.


פאצ'ולי הציג לעולם סדרת מספרים


1-1-2-3-5-8-13-21     


האומרת כי סכום כל שני מספרים עוקבים בה, יהיה המספר הבא.


סדרה זו  צופנת סודות נוספים ומדהימים. זוהי סידרה הנמצאת כנכונה ומתאימה  לא רק באומנות שעשה האדם, אלא קודם כל בטבע עצמו. מקונכיות וחלזונות, דרך פרחים ואצטרובלים ועד לגלקסיות שלמות - הטבע מוצף ביחס הזהב.


עמים קדומים כמו היוונים הקדמונים והמצרים הקדמונים התייחסו למלבן הזהב כשיא היופי האסתטי ותכננו לפיו מבנים מהיפים ביותר בעולם העתיק. בין המבנים שבנויים בהקפדה של יחס הזהב או מלבן הזהב, ניתן למצוא את הפירמידות במצרים, הפרתנון שבאקרופוליס של אתונה הטאג' מהאל שבהודו,.

מסתבר שהמתמטיקה גילתה את הדרך היעילה ביותר לשכפול של תאים ולתנועה בחלל וזו, אם תרצו, יצרה פרופורציה שכולה אצבע אלוהים.

מי אמר "אין שלם יותר מלב שבור."


דווקא התרבות היפנית מעניקה מקום לחוסר המושלמות. רואה את היופי גם בדברים שאינם אסתטיים ומוצאת יופי בפגום. 


מהו האדם אם לא תבנית נוף שבריו. היפנים מכנים זאת וואבי סאבי היופי שבפגום כשנשבר חפץ ביפן הם ממלאים את שבריו בזהב ובכך מנציחים ומנכיחים את השבר שהופך את הכלי למיוחד. כמו את חיינו.(היפנית הקטנה)